Veganske og glutenfri linsevafler – kun 2 ingrediesner

Veganske og glutenfri linsevafler – kun 2 ingrediesner

Veganske og glutenfri linsevafler lavet på kun vand og røde linser. 

Disse veganske og glutenfri linsevafler er super lette at lave. Du sætter blot linserne i blød i 5 deciliter vand natten over. Dagen efter dræner du vandet fra og tilsætter 1 1/2 deciliter frisk vand og blender det sammen. Så har du en linsevaffel dej som er klar til at blive smidt i vaffeljernet.

Vaflerne fungere rigtig godt som tilbehør, til fx. en salat, eller en indisk eller thailandsk karry ret. Samtidig fungere de også super som frokost, toppet med fx. avocado og syltede rødløg

INGREDIENSVALG 

Disse veganske og glutenfri vafler er lavet røde linser (reklamelink). Personligt er jeg glad for at handle ved KoRo eller Helsebixen, da på nuværende tidspunkt tilbyder gratis fragt på alle varer (reklamelink). 

Jeg bruger gerne denne kokosolie fra KoRo til stegning af vafler (reklamelinks). Kokosolien hjælper med at vaflerne lettere slipper vaffeljernet. Det er så brand ærgerligt at have brugt tid på en dej, som sætter sig fast til vaffeljernet.

Veganske og glutenfri linsevafler

ALLERGENER 

Leder du efter flere opskrifter som er både glutenfri og veganske indeholder min blog både veganskevegetariskemælkefri- og glutenfri opskrifter. Der er lidt til en hver smag. Der findes også de klassiske retter, med og uden kød, samt forskelligt bagværk og kager på bloggen. Tjek det ud under opskrift index ved at klikke her.


FØLG MED PÅ DE SOCIALE MEDIER

Husk du kan følge mig på de sociale platforme, hvor jeg deler meget mere inspiration til både en grønnere hverdag, mad til de travle dage, søde sager og til festlige lejligheder. Du kan følge mig på Instagram, Pinterest & Facebook. Del endelig opskrifterne med venner og familie, sådan at de også kan få inspiration. Jeg håber, at du får glæde af mine opskrifter og opslagstavlen, og at du vil gøre brug af dem til både hverdag og fest.

Veganske og glutenfri linsevafler

Veganske og glutenfri linsevafler – kun 2 ingredienser

Mygreenkitchen
Veganske og glutenfri linsevafler lavet på kun vand og røde linser (reklamelink). 
Forb. tid 5 minutter
Tilb. tid 15 minutter
I blød natten over 8 timer
Ret Vafler
Antal 3 stk.

Ingredienser
  

  • 200 g. røde linser
  • 1 1/2 dl. vand
  • 1 tsk. gurkemeje eller andet tørrede krydderi (stødt) (kan undlades)

Ekstra

  • 5 dl. vand (til opblødning af linserne)
  • kokosolie (til stegning)

Sådan gør du
 

Forberedelse

  • Hæld 200g. røde linser i en skål med 5 decilitervand, og lad det stå natten over.

Fremgangsmåde

  • Dræn de røde linser for vand (du behøver ikke dræne det 100%, det gør ikke noget der er lidt vand tilbage)
  • Hæld de linserne i en blender og tilsæt 1 1/2 deciliter frisk vand.
    TIP: Vil du gerne have lidt ekstra smag til vaflerne kan du evt. tilsætte lidt salt, og 1 tsk. tørrede krydderi fx. gurkemeje, karry, paprika, eller andet fortrukken krydderi.
    TIP: Ønsker du en dessert udgave kan du evt. tilsætte 1 tsk. kanel eller 1/2 tsk. kardemomme.
  • Blend til du får en ensartet konsistens
  • Smør vaffeljernet med kokosolie, og hæld dejen i.
    Hæld kun lige ud til kanterne (spred det evt. ud med en spiseske).
    Vaflerne er først færdige når du kan åbne vaffeljernet, uden dejen hænger fast i toppen af vaffeljernet. Åben derfor forsigtig undervejs, så du ikke risikere at ødelægge dejen.
  • Vaflerne er færdige når de let slipper vaffeljernet. 
    Nyd evt. sammen med avocado, pesto, kylling og syltede rødløg.
    Veganske og glutenfri linsevafler
Keyword Allergivenlig, Vegansk, Mælkefri, Æggefri, Nøddefri, Soyafri, Glutenfri


2 thoughts on “Veganske og glutenfri linsevafler – kun 2 ingrediesner”

  • Hej.
    Jeg forstår ikke hvad jeg skal gøre med de røde linser. Skal de koges før jeg blender ingredienserne?
    Har læst at de ikke skal i blødsættes men koges, derfor er jeg forvirret. Hvis de kun er iblødsat er de så ikke giftige?
    Håber du vil svare hurtigst.
    Vh.

    • De skal i blød (gerne natten over).
      Nej de bliver jo opvarmet på panden efterfølgende.
      Spiser dem ca. en gang om ugen.

      Lektiner er proteiner, der findes i planter. De er som regel ufarlige for mennesker, men i bønner og linser kan lektiner føre til forgiftning, som du selv siger. Linserne skal lægges i vand i 10 minutter, før de steges på panden.

      Som jeg skriver i opskriften skal du hæld 200g. røde linser i en skål med 5 decilitervand, og lad det stå natten over, så er de klar til brug, og giver nogle super skønne vafler 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Opskrift Vurdering